woensdag 4 februari 2015

Film: The theory of everything



Eergisteren ben ik naar de film 'The theory of everything' geweest. Deze film draait nu in de bioscoop. Wil jij weten wat ik ervan vond? Lees dan snel verder!



Wat gaat het over?
De film gaat over het leven van Stephen en Jane Hawking. Stephen studeert in 1960 natuurkunde aan de Universiteit van Cambridge en leert daar Jane (Wilde) kennen. Ze worden verliefd ondanks dat hij een atheïst is en zij een christen. Nadat Stephen over zijn eigen voeten struikelt en op zijn hoofd valt, moet hij naar het ziekenhuis. Hier wordt de diagnose ALS bij hem vastgesteld en er wordt hem verteld dat hij nog maar twee jaar te leven heeft. Ondanks de ziekte trouwen Stephen en Jane toch met elkaar. Hij haalt zijn doctoraal examen en ze krijgen drie kinderen. Naar verloop van tijd kan Stephen door zijn ziekte niet meer lopen, ook verliest hij zijn stem (na een operatie). Hoewel Jane Stephen in alles steunt, worden ze beiden verliefd op iemand anders. Zij scheiden daarom van elkaar, maar hebben ook daarna een sterke en goede relatie met elkaar.

Wat vond ik ervan?
Ik vond het echt een prachtige film! Het is echt zo een film waar je motivatie van krijgt. Ik bedoel; Hawkings kan door zijn ziekte niet meer bewegen en zijn stem niet meer gebruiken, maar door alternatieven hiervoor te zoeken (een rolstoel en een spraakcomputer), zorgt hij er toch voor dat hij een mooi leven kan hebben. Ook kon hij ondanks zijn ziekte zijn doctoraal examen halen, professor worden en vele boeken schrijven. Het is mooi om te zien hoe Hawking en zijn vrouw zich niet laten stoppen door de ziekte ALS. Dat is toch super inspirerend!? Uit de film blijkt maar eens dat het niet uitmaakt welke ziekte je hebt of hoe erg het leven je soms tegenzit, als je hard werkt en positief blijft, kan je er toch wat van maken.

Ook vond ik de relatie van Stephen en Jane mooi. Jane houdt zo veel van Stephen dat ze de ziekte niet tussen hun in laat staan en er juist extra hard voor werkt om er wat van te maken. Ook hun godsdienst (hij is atheïst en zij is christen) lijkt niet voor problemen tussen hen te zorgen. Aan het einde van de film besluiten ze jammer genoeg om van elkaar te scheiden, maar ook daarna is goed te zien dat ze wel veel om elkaar geven en van elkaar houden.

Eddie Redmayne en Felicity Jones spelen in de film Stephen en Jane Hawking & wat doen ze dat goed! Vooral Eddie vond ik heel overtuigend als Stephen. Ik denk dat hij goed heeft gekeken naar hoe (de echte) Stephen Hawking zich gedraagt, want hij zit bv. hetzelfde in zijn rolstoel als Stephen altijd zit.

Kortom: ik vond het echt een super leuke film en echt een aanrader!! Deze film moet je gewoon gezien hebben, ook als je helemaal niet weet wie Stephen Hawking precies is. (Het is misschien wel leuk en handig om hem eerst even te googlen haha:P ). De film is voor veel prijzen genomineerd en het zal mij allerminst verbazen als ze er met een heleboel naar huis gaan!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten